Sildajazz fredag 11.08

Stemningsrapport fra Sildajazz fredag 11. august 2017

Dagen i dag startet med grått vær og lett regn, men det la ingen demper på den flotte musikken, barnejubel og fantastisk jazz!

Til stor glede for stolte foreldre og et entusiastisk paradepublikum lo, vinket og danset rundt 800 jazz stemte barn fra byens SFO og barnehager seg som en sildastim nordover gjennom Haraldsgata fra landmannstorget, ned torgbakken og sørover kaien til kaiscenen.

Svein Olav Herstad Trio har vist på konserter gjennom mange, mange år at den inngår i det definitive toppsjiktet av norske pianotrioer. Fredagens konsert i sjøhuset på Ballastkaien forsterket dette. Når Herstad tar sine komposisjoner helt ned mot det nesten ambiente, eller ut mot kanten av dekonstruksjon, krever han enormt av sitt publikum. Men for de av publikummet som hang med, så fikk de kanskje en av de mest unike opplevelsene på årets festival.

«Va’kje detta kjekt?» ble hørt på vei ut fra den utsolgte konserten med Marianne Antonsen og Odd Rene Andersen i Festiviteten torsdag kveld. Konserten var ett vilt og hemningsløst frieri til sildajazzpublikumet som villig lot seg forføre. To gode, rå stemmer fra Fredrikstad, et tett og bra band som underveis i konserten fikk besøk av saksofonisten Jørgen Lund Karlsen fra bandet Ohio, som fyrte opp konserten enda ett hakk. Så «Va’kje detta kjekt?», Jo det var akkurat det det var. Stinn brakke og høy stemning!

Nils Økland og bandet hans bygger bestillingsverket opp gradvis. Med overtoner og klangbilder som gradvis vokser og blir mer og mer intense tok han med seg publikummet på Staalehuset inn i opplevelsen. Øklands teknikk og bakgrunn i folkemusikken preger lydbildet, men verket blir etterhvert dratt avgårde av den rytmiske dieselmotoren Haaland/Lie. Publikumet blir omsluttet av lydbildet og det merkes godt når konserten er slutt. Et lite øyeblikk trengs for å komme ut av stemningen for at applausen kan starte.

Grammyvinner Fantastic Negrito la listen høyt når han starter kvelden i Maritim Hall. Negrito har en fantastisk uttrykksfull stemme og en energi og tilstedeværelse på scenen som gjør at publikum raskt lar seg rive med. Stemningen steg enda et hakk når han dedikerte en av låtene til Norwegian women. Heftige rytmer, politiske undertoner og en moderne blanding av blues, deltablues, soul og gospel begeistret et feststemt publikum. Etter en flott konsert kan vi til og med ta kloke ord med oss hjem «Take that bullshit and turn it into good shit».

Det var så duket for nok en stor konsertopplevelse i Maritim Hall. Bernhoft & The Fashion Bruises tar scenen med storm, og publikum lar seg raskt begeistre av Bernhoft sin himmelske stemme. Vi får servert en flott mix av kjente hits, og nye låter til stor begeistring fra publikum. Høydepunktet kom imidlertid i ekstranummeret. Bernhoft gir oss en passe lang og frekk gitarsolo, og avslutter perfekt med megahiten C`mon Talk til trampeklapp fra publikum.

 

Konserten til Moon Hooch på høvleriet kan trygt sies å være den mest energifylte til nå under årets festival. Techno-jazz bestående av glamorøse saksofoner, intense trommer og dype bassgooves. De begynte sin karriere på New Yorks undergrunnsbaner, men måtte slutte når NYPD forbød dem å opptre fordi de ble så populære at det ble en fare for offentlig orden. Lydbildet er unikt og treffer deg som en knytte-neve. Publikum ble revet mer og mer med dansing, hyling og ren og skjær konsertglede. Vi forstår nå hvorfor NYPD måtte forby dette på undergrunnen.

 

Ute på kroene var det god stemning og godt besøk på tross av litt regn.

Vi gleder oss til lørdag og nye musikalske inntrykk.